Czym jest probiotyk i jakie są jego zalety?

Często w określonych stanach zdrowia lekarze zalecają dostarczanie do organizmu probiotyków, czy to poprzez żywność, która je zawiera, czy też poprzez preparaty dostępne bez recepty. Co tak naprawdę oznaczają te nazwy i co oznaczają dla ludzkiego zdrowia?

Co to są probiotyki?

Według Światowej Organizacji Zdrowia probiotyki to preparaty lub żywność, które zawierają pojedyncze lub mieszane kultury bakterii, które, jeśli są odpowiednie, mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie. Mikroorganizmy te wytwarzają kwas mlekowy i należą do rodziny bifidobakterii i drożdży. Fizjologicznie występują one w obrębie flory bakteryjnej przewodu pokarmowego człowieka. Muszą one charakteryzować się możliwością przylegania do specyficznego nabłonka jelitowego, tak aby nie mogły być szybko usunięte (np. podczas biegunki). W tym, muszą być odporne na działanie kwasu solnego, enzymów trawiennych i kwasów żółciowych w żołądku. Każdy probiotyk (https://www.bee.pl/9421-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-probiotyki) to niestrawny pokarm, który promuje rozwój lub aktywność pożytecznych bakterii w jelicie grubym.

Jakie są korzyści ze stosowania probiotyków?

Bakterie te dają nam tę przewagę z wielu względów. Przyczyniają się do specyficznych procesów trawiennych. Zwiększają specyficzne wchłanianie suplementów diety. Probiotyki chronią naszą własną florę jelitową podczas stosowania antybiotyków. Wpływają na zdolność do przeciwstawiania się chorobom, zwiększając odporność na infekcje. Niektóre zakresy są antyalergiczne i mogą również zwalczać raka. Ponadto, probiotyki obniżają poziom cholesterolu. Zmniejszają objawy związane z nietolerancją laktozy. Oprócz tego, są one zdolne do syntezy niektórych witamin oraz związków kwasu foliowego. Wykazano, że stosowanie probiotyków:

  • minimalizuje występowanie atopowego zapalenia skóry u niemowląt i małych dzieci;
  • łagodzi specyficzne objawy astmy u dzieci;
  • zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby górnych dróg oddechowych.

Czy istnieją naturalne probiotyki?


Przykładami żywności probiotycznej są fermentowane produkty mleczne: jogurt, maślanka winna, acidophilus, maślanka. Oprócz obecności chemicznych p-bakterii kwasu mlekowego, mają one wiele innych zalet w zakresie indywidualnego odżywiania. Dostarczają także one zdrowego białka, zawierają duże ilości wapnia, witaminy B, A, D. Bakterie kwasu mlekowego są również obecne w dostępnych niedrogich zielonych warzywach (kapusta, ogórki). Oprócz tego, że są jadalne probiotyki są dostępne bez recepty w postaci kapsułek lub proszku w saszetkach.